2011/09/29

Aprikoooooooooooooooooooser! (Cantillon Fou' Foune 2011)

Än en gång, aprikoser. Denna gången är det en snuskigt färsk Cantillon Fou' Foune 2011 på tapeten! Tappad på flaska för enbart ett par veckor sedan korkas den upp för att fylla min buk!

Doft: Massor och åter massor av helt galet friska och goda aprikoser... wow! Aprikoserna bara sköljer över en och man vill bara ha mer och mer! Syran i ölen gör att en lite citruston också framträder vilket ger doften en underbar balans. Om man dessutom går längre in på djupet finns en smygande chokladighet som bara gifter sig perfekt med de andra komponenterna i doften... nej, det blir inte mycket bättre än såhär!

Smak: Förvånad när jag säger att det är sjuhelvetes mycket aprikoser? Det är som en galen käftsmäll i aprikoser... dock inte lika extrem som i doften. I smaken framträder istället en familiär smak... till en början kan jag inte riktigt sätta fingret på det, men jag känner den ändå så väl... när plötsligt jag kommer på det! Ölen smakar ju fan julmust! Jag skojar inte, en lätt ton av julmustkryddigheten är definitivt där och den passar helt galet förvånansvärt bra med fruktigheten i smaken. Tillsammans med aprikoserna ger den faktiskt ölen en frisk sommarkänsla som jag verkligen inte räknade med.

Fou' Foune är sedan också en öl som många anser vara bland de absolut suraste i Cantillons repertoar, men denna, i sitt färska tillstånd, visar verkligen inte prov på det. Istället kommer en underbar fruktsötma fram och bara fullkomligt binder fast en vid sidan om dess subtila syra... eller så är det bara jag som har frätt sönder mina smaklökar totalt, för jag kan dricka den här ölen dag ut och dag in!

Munkänsla: Lätt mot tungan och galet sammetslen. Den är så mjuk och härlig mot tungan och gommen att det inte är sant. I mina anteckningar har jag rätt och slätt skrivit "Bäst!" som kommentar på munkänslan, och jag tycker faktiskt inte att ytterligare beskrivning behövs.

Utseende: Brandgult och nästintill honungsfärgad med ett stort kritvitt skum. Riktigt vacker och inbjudande... superfint!

Totalt: Jag anser nu att detta är den absolut bästa ölen jag har druckit. I alla kategorier når den verkligen absolut toppklass och är en så perfekt kombination av smaker att jag bara skuttar omkring helt lyrisk här hemma. Rätt och slätt får den toppbetyg för att den är så jävla bra!

Betyg: 5/5


/Viktor

Fucking mumma!

1 kommentar:

  1. Chokladighet i doften, really? Låter nice i varje fall :) Bekräftar mina misstankar om att det är färsk lambic jag ska ha (även om jag också tror att dina smaklökar för länge sedan dött, eller blivit grovt basiska i rent självförsvar)

    SvaraRadera