2011/09/19

Skandinavien - Lättölens främsta ryttare!

Jag möttes av en lite intressant syn idag när jag lojt surfade runt på ratebeer.com istället för att ägna min tid åt att plugga farmakologi. Jag märkte att öl under kategorin "Low Alcohol" (öl under 3% ABV) totaldomineras, rent kvalitetsmässigt, av Skandinavien. Jag vet inte om detta har uppmärksammats förut, men av de 20 högst rate:ade ölen inom denna kategori är hela tolv från Skandinavien! Bland de öl som finns på listan kan man hitta diverse brygder från Mikkeller, Dugges, Nøgne Ø, Evil Twin, Nørrebro, Sigtuna, Oceanbryggeriet och till slut Refsvindinge.

Jag blir lite imponerad av att vi här uppe i norr kan producera så mycket bra, svag öl, speciellt med tanke på att det ibland är det enda man vill ha en varm sommardag. Ibland är en starköl helt enkelt för stark. Ibland vill man skölja halsen med en liter av något som inte kommer få en ranglig på benen... och det är här Skandinavien uppenbarligen briljerar.

Dock kommer jag inte komma med någon djuplodad analys av det hela faktiskt, ville bara påpeka och uppmärksamma något som gjorde mig lite glad idag. Jag hoppas verkligen att trenden fortsätter och att fler grymma, svaga öl kikar förbi!

/Viktor

På plats #8 över världens bästa svaga öl!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar