2011/09/14

Bottling av lättare pale ale

Yo.

Igår tappade jag mitt senaste hembrygge på flaskor :)
Namnet är Demanding Girlfriend, och det kommer bli en ganska light-bodied, mycket drickbar pale ale. Namnet kommer sig av att min flickvän rynkar på näsan åt varje "riktig" öl jag bjuder henne på (läs: god ale gjord med passion och kunnande), men kan hälla i sig vanlig massproducerad lager, åtminstone då och då... Jag tänkte då att jag ska försöka göra en öl i hennes smak!

Jag kan inte brygga lager hemma, inte utan problem åtminstone, eftersom det kräver en konstant temperatur på c:a 10°C i 2 veckor under jäsningen, och en del annan ordentlig kylning. Jag jäser min öl i källaren, där temperaturen är ganska konstant 19-20°C, så jag skulle behöva en stor kyl eller något i den stilen för att lyckas... Dessutom respekterar jag ale mer än lager, det är jag kanske inte ensam om ;)
Men jag kikade ändå på recept på en av få lageröl som faktiskt är något att ha; en riktig hederlig pilsner. Utifrån detta kom jag med ett humleschema (ölen har humlats endast med Saaz, riktigt god "ädel" humlesort, och den som traditionellt används i pilsner), och ett mäskschema (3 st raster på 30 min vardera, vid 50, 60 och 70°C) baserade på den information jag hittade. Stilen är m.a.o. en "pilsner style pale ale", eller något sådant...

Jag hittade också en intressant jäststam, German Ale (Brewer's Choice 1007) hos Humlegården som jäser bra i alla temperaturer mellan 13°C och 20°C, och med den här biten i beskrivningen: “Brett jästemperaturområde, vilket innebär att man kan brygga olika öltyper med denna jäst. Svalare temperatur ger lagerkaraktär, inklusive svavelproduktion.” Detta tyckte jag verkade riktigt trevligt!

Min maltbas blev — till slut — 87.5% Pilsen, 5% Pale Ale, 5% vete och 2.5% vitt strösocker. Vetet hör inte till en pilsner, men jag tänkte experimentera en aning extra och hoppas att det kan göra smaken ännu lite fräschare.
Den fick en Original Gravity på 1.052, Final Gravity på 1.011 och därmed en alkoholstyrka på c:a 5.4% (formeln är 131·(OG - FG) för de som inte vet :). Den hamnar på ungefär 36 IBU vilket känns lagom och lättdrucket, själv hade jag kanske velat dra upp den till 40-something om jag inte vetat att min flickvän ogillar när beskan kommer fram alltför mycket.

Nu har jag hällt i lite socker för kolsyrning, och den ska få ligga i flaskorna 2-3 veckor, sen tror jag att det blir rätt awesome. Om inte flickvännen tycker om den kommer jag säkert dricka den själv någon varm dag (yeah, jag skulle ha kommit på det här för ett par månader sedan), och jag har väl fler familjemedlemmar som är uppvuxna på blasklager :)

//Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar