2011/09/29

Ankmiddag!

Igår var det så att en anka tillagades i detta hus! Ett ganska stort fjäderfä på 2,5 kg fick stekas i ugnen i 1,5h medan den östes med öl!

Vilken är då denna öl? Urban Haze från Coisbo Mikrobryggeri fick äran att spillas på en fattig anka. Självklart kände jag mig tvungen att smaka den jag med, för att... ja... kvalitetskontrollera den. Jag blev dock relativt besviken. En dussin-pale ale från ett dussinbryggeri i Danmark... den var verkligen inget att hänga i julgranen. Den sades även innehålla fläder, vilket jag verkligen inte märkte av. Rätt och slätt en totalt trist och medioker öl, men ack så mycket bättre på att hålla en anka fuktig i över en timma!

Kryddad med salt, peppar, chili, vitlök, timjan och färsk rosmarin blev ankan obarmhärtigt uppstoppad med ett äpple och kastad in i ugnen på 150 grader. När de kom ut var den alldeles fantastiskt gyllenbrun och såg galet aptitlig ut. Dessvärre blev det inte tal om att dricka öl till maten igår, utan snarare öppnades ett gott, kroatiskt vin som hade plockats upp på dess vingård under sommarens resa till Kroatien. Dess namn var Benvenuti Teran 2008 (där Benvenuti är namnet på vingården och Teran är en lokal druvsort som på italienska också kallas Terrano). Sedan hade vi en kantarellsås och couscous till! Alla smaker gifte sig verkligen perfekt med varandra och ankan blev själv riktigt grym... ölen kom fram tydligt i smaken och bristen på öst fett kändes inte alls, utan fick ankan att mista den flottighet den lätt kan få.

Utsökt måltid, minst sagt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar