2011/09/22

Oppigårds Oktoberfestbier

Ciao.

Jag tänkte att jag skulle skriva en kort recension, om Oppigårds Oktoberfestbier som jag precis drack. Den var en av två höst/oktober-öl som jag köpte på Systemet, den andra är Dugges Höstbrygd.

Jag råkar veta att den här bara humlats med Saaz, och den är i alla avseenden en ljus lager. Jag öppnade den under tiden jag höll på att laga mat (spaghetti med god köttfärssås till!). Det första jag märkte var att jag gillade doften, den var ganska fräsch. Första klunken var också allmänt positiv, ölen kändes lättdrucken och rätt nice liksom.
Efter en stund började dock problemen infinna sig: i eftersmaken kom en väldigt märklig beska, som var rätt jobbig, den satte sig verkligen vid tungroten längst bak i munnen och vägrade släppa! Nu är jag van vid en del besk öl, men den här var på något sätt värre, det gjorde den rätt så obalanserad eftersom de övriga smakerna inte stack ut så värst.

Ett annat problem var att den började smaka lite väl mycket av "vanlig" lager, blaskigt mög som Falcon och sådant. Jag menar inte att den var vattnig, för den hade mer smak än de öl jag jämför med, men det var samma typ av smak. Det var ju lite trist, och i kombination med den ganska obehagliga eftersmaken blev jag inte nöjd.

Beskan och det känns ju som tydliga fel i humlingen, vilket får mig att fundera... Jag vill nämligen minnas att jag varit nöjd med Saaz förut, så jag hoppas inte att felet bara ligger där. Kanske ska Saaz blandas lite med någon annan humle för att verkligen bli god? Eller så misslyckades de bara.

All in all var det faktiskt den sämsta öl jag druckit av Oppigårds, jag brukar vara nöjd med deras produkter :/
Deras Single Hop IPA, Amarillo, var supernice och deras Starkporter är en riktigt trevlig porter... Nej, i ärlighetens namn drack jag inte ens ur ölen, jag hällde ut det sista.
Får se ifall Dugges brygd är bättre, antingen senare ikväll eller i helgen.

// Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar