2011/11/04

Hur borde egentligen mikrobryggd öl marknadsföras?

Anledningen till detta inlägg kommer från det nya danska bryggeriet Stronzo Brewing Companys release och enorma marknadsföring som har påbörjats i Danmark. En kortfattat version är att inte bara har de sålt in sig till stora supermarketkedjor i Danmark, utan även kommer ut med provokativ reklam som syns lite överallt. Ytterligare har de tagit sig in och marknadsfört sig själva på en dansk variant av Nyhetsmorgon också. Sedan är en brewpub i Köpenhamn också i görningen och den ska öppna väldigt snart, vad jag har förstått. Det hela kan man läsa mer om (på danska) här.


Hela denna process har givetvis fått uppmärksamhet, vilket är hela poängen, men detta gör också att alla inte är glada eller stödjer det. Mikkeller skrev nyligen på sin wall (översatt till svenska): "Man kan faktiskt öppna någotlunda likadant utan att sälja sin själ till supermarketkedjorna och att använda noll kronor på marknadsföring..... ;)". Hans reaktion får mig att tänka lite. Är det verkligen så fel av detta så gott som helt oprövade bryggeri att klampa fram med stora ord och framföra sig själva som coola, nyskapande etc.? Fram tills nu, i Europa i alla fall, har mikrobryggd öl varit lite av en nördniche som inte precis har setts som något inne. 


Dock är vi nu påväg mot en ändring av den synvinkeln, i alla fall i Sverige där mikrobryggd öl börjar bli det nya svart. Mikrobryggd öl är påväg att nå massorna, och med det tycker jag även att attityd och reklam hör till. Mikkeller verkar vara av åsikten att man måste starta tystlåtet och i liten skala för att sedan arbeta sig upp mot toppen, något jag finner helt befängt! Jag tycker bara det är kul att ha en kaxig uppstickare som faktiskt aktivt arbetar för att få den breda massan till mikroölens värld, och inte bara försöka ta en del av kakan som redan existerar. Visserligen ökar denna del hela tiden i och med mikroölens popularitet växer, men Stronzo pushar hårt för att den just ska växa istället för att låta den passivt gå vidare som mer eller mindre alla utom Brewdog gör. Jag anser inte att man måste starta från noll ifall man faktiskt inte måste (grundaren av Stronzo är en mobiltele-miljonär från företaget Onfone), har man pengarna ska man såklart använda dem.


Kort sagt är jag av åsikten att denna kaxiga, coola och framfusiga attityd definitivt ska främjas. Dessutom tycker jag att Stronzos ide om att inta det lokala ICA (eller Danmarks motsvarighet i all fall) är helt briljant. Om deras öl är bra eller inte vet jag inte än, men enligt de få recensioner de har fått på ratebeer så verkar det definitivt som stabila öl, bra mycket högre än Danmarks genomsnittsmikrobryggeri. Så kör hårt Stronzo, fortsätt med det du gör, det är inget fel med att marknadsföra sig själv!


/Viktor


Beer with an attitude!

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att sånt här (som även händer i USA) belyser problemet mer termen mikrobryggeri.

    SvaraRadera
  2. Jag tolkade Mikkel mer som att han inte gillar idén att sälja "ordentlig" öl i matvarubutiker, själv antar jag att det är för att de inte vet vad de säljer i så fall och inte behandlar produkten med respekt. Eller något. Kan också vara därför att en öl som specifikt säljs i matvarubutiker känns en aning B.

    SvaraRadera