2011/11/06

Att eka en Imperial Stout

Idag tillsatte jag ekspån i vår Imperial Stout, som sekundärjäser i min källare (det har den gjort sedan den 28:e september)! Det var franska ekspån, vi ville inte ha amerikanska eftersom vi hårt att de har alldeles för kraftig smak och lätt dränker allt annat. De är hårt rostade, vi tänker att vår tunga öl (OG på 1.109, ABV på c:a 11.5%, och tjock och svart som tjära) kan hantera det.

Här har ni en överexponerad bild av spånen, ovanpå jästunnan:


Jag tillsatte bara 20 g (åt 8 liter öl), därför att vi inte vill ta i för mycket. Blir det för lite blir det bara en aning tråkigare, blir det för mycket smakar det äckligt, så det känns bäst att vara försiktig. Innan jag slängde dem i tunnan hade jag dem i ugnen i 15 min på 150°C för att så få mikroorganismer som möjligt skulle överleva, antagligen en onödig säkerhetsåtgärd med tanke på den höga alkoholhalten, men man kan aldrig vara för försiktig och det kostade mig inget.
Ikväll har jag varit på Halloween-fest hos en god vän, och druckit en del god "vardagsöl"! Mer om det imorgon eller så, nu ska jag sova.

/Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar