2011/10/15

RAWHR!

Som förmodligen en hel del av er vet så bor jag i Danmark. Riktiga Danmark då alltså, landet där man konsumerar fläsk och leverpastej till det spyr ut ur öronen på en... det Danmark, inte Skåne. I alla fall så har jag ett problem här i Danmark, ett problem som stört mig oerhört på senare tid. Jag har förbanne mig inte stadig tillgång på en riktigt bra DIPA. Detta beror enligt mig på ett par anledningar. Den ena är att Danmark rent generellt är undermåliga på att brygga öl och när de väl brygger så görs enbart fattiga semimaltiga "ale" som alla smakar likadant. Visst finns fantastiska bryggare också (Mikkeller, Amager, Det Lille Bryggeri etc.), men generellt suger de (vilket alla som har smakat Gundestrup Æble-Hvede glatt kan svära på). Detta gör således att det är helt omöjligt att hitta färsk IPA och DIPA som alltid finns, för det existerar inte en dansk bryggare som gör dem. Jag har visserligen för mig att Amager kanske släpper några reguljära grejer, men de får jag inte här i Odense, och alla andra "bra" bryggare vill bara experimentera och skiter totalt i att ge mig min dagliga humledos (ja, jag tittar på dig Mikkeller). Problemet finns även delvis i Sverige, fastän det inte är lika omfattande eller lika allvarligt. I Sverige har det kära monopolet ändå ett par grejer som går runt relativt bra och som man ändå kan plocka upp relativt färskt året om (Punk IPA, Hardcore IPA, lite oppigård och annat smått och gott). Men även här är bryggerier relativt negativt ställda rent generellt till IPA och DIPA.

Det gör mig bara så irriterad att varje gång jag är sugen på humle behöva rota runt kring ölen på min lokala (och absolut fantastiska) ölbutik för att hitta en, oftast, amerikansk öl som inte är ett halvår gammal. När ska europa (för detta problem gäller verkligen inte bara norden... liksom, hur många europeiska bryggerier har riktigt bra standard-IPA?) lära sig att IPA is the way to go... kika bara på jänkarna, de kan inte få nog av det!

Aja... tills vidare får jag väl börja brygga min egen >_>

/Viktor

Såhär arg är jag! RAWHR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar