2011/10/05

Herslev Mjølner 2007

Dricker nu Mjølner Barleywine från 2007, av Herslev Bryghus.
Den köpte jag från Systemet någon gång när de tog in den, minns inte exakt när, och jag har redan smakat den en gång tidigare. Det var under Oscarsgalan minns jag, inte den senaste utan den innan dess, ganska mysigt att sitta uppe mitt i natten med en öl...
Då var den otroligt söt, såpass att den var lite svårdrucken. Jag hade tänkt testa någon annan öl den kvällen också tror jag, men det blev aldrig av eftersom Mjølner var så sötsliskig och det tog tid.


Nu är den fortfarande en väldigt söt öl, men det är inte lika mycket av en socker-käftsmäll liksom, fast nu var jag i och för sig beredd. Den är mycket vacker att titta på, den är mörk och har mycket rött i sig, och lite orangebrunt, och den hade ett högt, fint off-white skum när den var nyss upphälld!
Den luktar också riktigt nice, fast det kommer fram kanske lite mycket sprit i doften... Men där finns lite vindruva också som är intressant.
Smaken är väldigt söt som sagt, lite spritig också, och lät "klistrig" fortfarande. Man känner en klistrighet på läpparna... Den är lätt värmande vilket är bra. Jag skulle vilja beskriva den som fruktig, mycket söta frukter! I eftersmaken kommer nämligen någon liten syra och biter av, som i en söt vindruva, eller möjligen ett äpple. Faktiskt är den ganska druvig, både i smak och doft, men som färsk druvsaft (inte som vin). Det stora problemet med ölen är dock att den över allting smakar ganska metalliskt och blodlikt, det har jag aldrig gillat i öl, inte så trevligt! Jag har inget som helst minne av denna metalliskhet förra gången jag drack den, men jag känner igen att det kan dyka upp med ålder. Illa.

Totalbedömning: tja, den är egentligen för söt... Den är lite jobbig på det sättet, den passar inte till något annat och den tar över mycket. Den gör ändå sitt jobb som ett ok brittiskt maltvin, men metalliskheten är svår att ta sig förbi, den lägger sig inte utan gör sig ständigt påmind. Då ölen inte var sådan förra gången jag testade den ska jag anta att det är just den här flaskan som blev metallig, antagligen för att den är äldre nu. Ölen är inte dålig, men jag kommer inte sakna den när den är slut, eller köpa den fler gånger, den är tyvärr inte så speciell.
Stora bonuspoäng för namnet dock, det hade knappast kunnat vara mäktigare!

/ Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar