2011/01/24

Aprikoser!!!

Var ute och handlade lite ny öl idag. Bestämde mig för att utforska den lilla lambic-guldgruvan som ölhandlaren i stan hade samlat på sig. Kom till slut hem med tre flaskor från det fantastiska bryggeriet Cantillon. En aprikoslambic (Fou' Foune) och två vindruvslambics (Vigneronne och Saint Lamvinus (som dessutom är lagrad i Bordeaux-fat)). Den som öppnades idag blev Fou' Foune buteljerad 2005, och den överraskade både mig och min flickvän.

Utseende: Gyllene och lätt grumlig med en vit, dock ytterst liten, skumkrona.

Lukt: Mycket syrlighet, bondgård med en underton av fruktighet och sötma.

Smak: Man slås först av den starka syrligheten, som med många av Cantillons öl, och den klassiska halm- och grässmaken kommer för att avslutas med lite välbalanserad bitterhet. Andra klunken man tar märker man dock av en lätt sötma i början med aprikos i smaken som passar alldeles perfekt till syrligheten, wow!

Jag skulle nog vilja påstå att detta är min favoritlambic i skrivande stund och jag kommer helt klart köpa på mig ett par flaskor dels att ha att lagra och dels att dela med min flickvän, den är ju bara fantastisk!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar