2011/01/17

Ett par andra "årets"-listor!

Årets mysigaste!

Hibernation Ale - Great Divide B.C.
En alldeles sjukt grym vinteröl från det kungliga bryggeriet Great Divide. En öl full av mustighet och juliga kryddor och gör att man bara vill gosa in sig framför en varm brasa och tänka på söta små nallebjörnar. Att den dessutom kom till systembolaget i julas gör saken inte sämre.


Årets sexigaste!

Samuel Adams Utopias - Boston Beer Company
Ännu en eloge till Utopias som även lyckas vinna priset för årets sexigaste öl. En mörkt nötigt färgad vätska som skimrar något alldeles speciellt i cognacskupan som man dricker den ur. För att inte tala om dess flaska som även den, i formen av en gammal kopparpanna, gör att det lyxiga utseendet förhöjs till nivåer jämförbara med Audrey Hepburn.


Årets besvikelse!

Tactical Nuclear Penguin - BrewDog
En frysdestillerad superkraftfull imperial stout som har lagrats flera månader på whiskeyfat och ligger på 35 % alkohol. Jag var nyfiken och lät mig inte avskräckas av de minst sagt blandade recensionerna ölet hade fått. Det fanns de som älskade den och de som hatade den. Oavsett så drack jag den med en hel del förväntningar som alla, till min stora besvikelse, totalkrossades. Det jag drack var i min mening nästa odrickbart. Whiskeyfaten som ölet hade legat på hade avgett så mycket rökighet att det tog över hela smaken, utöver detta hade alkoholhalten inte balanserats upp ett dugg utan slog en i ansiktet värre än en kass vodka. Gick man förbi rökigheten och alkoholhalten så smakade ölen faktiskt relativt bra, men på grund av den usla balansen så kan jag inget annat än verkligen ogilla denna öl.


Årets värsta!

Dernière Volonté - Dieu du Ciel
Mer eller mindre allt som det kanadensiska bryggeriet Dieu du Ciel har spottat ur sig har varit i absolut toppklass. Jag trodde även att Dernière Volonté skulle vara det, men ack vad jag hade fel. Denna belgiska tripel smakade genuint dåligt, såpass dåligt att jag ännu funderar över ifall jag bara fick en kass flaska. Den var inte dålig på samma sätt som en Pripps Blå är, med andra ord att den smakar vatten, utan denna hade en underlig bismak som är svår att karaktärisera. Det är inte så att den smakar surt eller på något sätt verkar antyda till en bakterieinfektion av något slag som kan vara ett problem ibland, den smakade helt enkelt dåligt. Dock har jag ännu en flaska hemma som jag tänker använda som bekräftelse på detta, jag hoppas dock innerligt att jag hade fel.


Årets personliga favorit

Bashah - BrewDog/Stone B.C.
En härlig kollaboration mellan skottarna BrewDog och de högt aktade amerikanarna Stone. De har tillsammans gjort något som kan beskrivas som en mörk IPA blandad med en belgisk dubbel. Tillsammans skapas det en otroligt trevlig och njutbar öl som blandar det bästa av två världar. Till detta läggs det även till en skvätt rökighet som blir pricken över i:t. Detta blev till slut min favoritöl förra året, inte för att den på något sätt är bäst, utan för att den helt enkelt talade till mig.



Årets ölminne

Octbeer 10 på Popeyer Beer Club i Tokyo!
På en alldeles fantastisk ölpub bredvid en järnvägsstation i Tokyo serveras en planka med tio valfria öl för läskigt lite pengar! Japanerna verkar inte beställa denna sak särskilt ofta vilket leder till att en beställning på tre av dessa plankor (för tre pers såklart) gör servitrisen mäkta förbryllad... ska vi inte dela på en bara? Oavsett vad så får vi in var sin planka och har det absurt skoj med det hela. Plankan, atmosfären i puben och förvirringen bland servitörer och besökare gör att det blev extra skoj att dricka ölen, som i sig var i absolut toppklass.


Årets ölpub

Mikkeller Bar!
I min top 15-lista över årets bästa öl så nämndes Mikkellers Bar en hel del, och det av en anledning. Mikkeller har samlat ihop en öllista som inte kan beskriva med ord enbart, man måste uppleva den för att verkligen förstå hur episk den faktiskt är. Öllistan ackompanjeras dessutom av extremt kunnig personal och omsorgsfullt valda fatöl vilket gör att baren blir absolut magisk. Lägg ytterligare på en modern, avslappnad atmosfär och roliga danska besökare så får man verkligen en hit.



Årets ölmin

T-Bone med sin förföriskt flörtiga blick till servitrisen!
Här låter man bilden tala för sig själv:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar