2012/02/25

En kaffe, en öl, en syn på alkohol...

För en ölälskare som jag finns det inte mycket kasst med Danmarks extremt liberala alkoholpolitik. Men om vi ska vara lite objektivt kritiska så finns det några nackdelar kanske. Ingen åldersgräns för intag av alkohol, 16 års-gräns för att inhandla alkohol och med en befolkning där över 40% snittar alkoholmotsvarigheten av tre öl om dagen... man kan liksom kritisera en del. Däremot är attityden mot alkohol ganska härlig i Danmark ibland, speciellt gällande synen på ett café. I Sverige vet alla att på dagen går man och fikar på ett kafé med kaffe och kaka. Försök du hitta ett fik som ens försöker skaffa alkoholrättigheter överhuvudtaget i Sverige. I Danmark däremot, så är det standard att alla kaféer har ett gäng öl på fat, utöver kaffe och kaka, något som även är väldigt vanligt på kontinenten. Hela konceptet med att gå på ett kafé är inte begränsat till att exkludera alkohol, och det är inte heller ett tabu att ta sig en öl klockan halv tolv mitt på dagen.

Denna diskrepans mellan Sverige och resten av Europa är något jag har stört mig på otroligt mycket under min vistelse i Malmö... inte bara är det nästan omöjligt att hitta ett ställe som serverar både bra kaffe och bra öl, utan att hitta detta mitt på dagen är ett uppdrag för självaste Scotland Yard. Det är inte bara alkoholister som tycker det är gott med en öl mitt på dagen, och det är heller inte så att öldrickare enbart vill hänga med öldrickare på random bar heller (som för övrigt absolut inte har öppet innan 16-17... liksom vafan). Ibland är det så att man är ett sällskap där någon vill ha en kaffe och någon vill ha en öl... men inte enligt Sverige, åh nej.

Tacka vettja Danmark ;)

/Viktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar