2011/03/29

Positiv överraskning från USA!

Suröl kommer ursprungligen från Belgien, de bästa surölen sägs också komma från Belgien, men även amerikaner har fått ett sug efter suröl och således bryggt suröl själva. Ett av dessa suröl, som också rankas som en av de bättre, är Supplication från Russian River Brewing. En Brown Ale lagrad på Pinot Noir-ekfat med körsbär i 12-15 månader. Jag fick chansen att smaka denna igår då jag och min flickvän öppnade flaskan som jag bytte till mig för ca en månad sedan i Köpenhamn. Den flaskan jag fick var bryggd under 2010 och är alltså relativt färsk.

Lukt: Mycket körsbär och mycket av den klassiska, sura halm- och ladugårdslukten som man känner igen alltför väl från bland annat Cantillon. I bakgrunden kommer även lite maltighet fram som jag antar kommer från brown ale-basen i ölet.

Smak: Först slår en del syra till mot tungan, därefter kommer massa färska körsbär tillsammans med en fin maltig sötma mot slutet som påminner starkt om honung. Eftersmaken domineras av denna honungssmak jag känner och en härlig nötighet.

Övergripande kommentarer: Jag blev extremt positivt överraskad av denna öl. Jag trodde att amerikanerna inte skulle kunna nå upp till belgarnas nivå, speciellt inte till min absoluta favorit av surölen, nämligen Cantillon Fou' Foune. Men jag hade faktiskt fel, Supplication var helt fantastisk på alla möjliga sätt och vis. Eftersmaken som man fick från den med den härliga, lena honunssmaken med nötigheten påminde mig väldigt mycket om Bell's Hopslam, som är en helt, totalt annorlunda öl, men som ändå har lite gemensamma nämnare. Jag vet inte ens om jag känner att denna öl borde lagras, jag vill inte alls att den härliga körsbärsaromen ska försvinna, men samtidigt så är jag nyfiken på hur den utvecklas.

Jag ska helt klart se till att skaffa mig mer av denna öl, jag har två internationella ölbyten på gång som kommer kunna skaffa mig lite öl från Russian River. Jag kan knappt vänta.

PS: Medan jag skrev det här inlägget drack jag Southern Tier IPA. Värdelös öl. Tråkig, spritig och bara allmänt dålig. Undvik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar