2012/04/04

The Silence Has Been Broken

Sådär, jag ska efter ett par månaders tystnad försöka ta itu med bloggen igen!

Vi börjar väl lugnt, med lite tankar om den senaste ölen jag provade: Flying Dog Kujo Imperial Coffee Stout. Den kom nyss till Systemet, och eftersom jag brukar gilla Flying Dog (och eftersom etiketten var härligt crazy) så köptes en flaska för 37:90 kr, väl värd sina pengar.


Värd sina pengar som sagt, jag gillade den riktigt mycket. Den var förvånansvärt smooth och lättdrucken, delvis tror jag på grund av att kolsyrningen var diskret med amerikanska mått mätt. Rätt bra, munkänslan kom nu bara från själva malten, så att säga, och det var bra. Kaffesmaken var heller inte alls för tuff, utan just lagom! Smaken från kaffet passade med ölets egna kaffetoner, utan att ta över från dem. Den ska inte drickas för sval, då blir de (för en imp. stout) subtila smakerna bara tråkiga. Jag var klart nöjd :)

In other news, det senaste hembrygget var en DIPA vars syfte är att smaka så mycket av tropiska frukter som möjligt. För att uppnå detta har fyra smaskiga humlesorter valts ut; Citra, Galaxy, Nelson Sauvin och Amarillo. Den har humlats och torrhumlats löjligt mycket, 20 g/l i koket och ytterligare 10 g/l i jästunnan. Den bryggdes den 3:e mars och flasktappades den 24:e, vi öppnar den nog när Viktor kommer till Malmö runt den 12:e april, mer om den då.

/Martin, over and out

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar