2011/04/11

Ett härligt besök på Akkurat!

I helgen visade det sig att jag befann mig i Svea Rikes hufvudstad vilket betyder att det närmast är ett brott att inte ta sig en tur förbi den alldeles ypperliga puben "Akkurat". Detta var visserligen första gången jag besökte Akkurat, men jag har hört absurt mycket gott om det, för att inte tala om att puben är rankad som den 10:e bästa baren i världen.

I alla fall fanns det inget spännande på fat denna kväll och vi (jag och två ölnördar till vänner) bestämde oss för att kasta oss in i den massiva cuvée-listan istället. Efter många diskussioner fram och tillbaka landade kvällens första öl på Cantillon Fou' Foune. Fräsch och god var den, syrlig som fan och med en subtil sötma, precis som jag minns den, däremot höll vi alla med om att den förmodligen var efter sin prime. Det fanns väldigt lite, om någon alls, aprikosarom kvar, något som verkligen är synd. Utöver detta var den dock en alldeles förträfflig höjdare, man kan inte undgå detta faktum.

Därefter var det dags för en liten favorit i repris. Närke Kaggen! Stomaktsporter 2006 beställdes in! Detta gjordes då en i sällskapet inte har haft förmånen att smaka på en flaska av denna brygd förut, vilket gjorde att det kändes som ett självklart val. Len, mjuk, chokladig, lätt rostad och alldeles utmärkt balanserad. Dock vet jag inte om jag minns fel, eller om det är skillnaden mellan de olika batcherna, men den Kaggen 2007 jag drack för ett år sedan var aningen bättre än denna. Jag vill minnas att bourbonsmaken i 07:an var mer subtil och mjuk än i den som jag drack på Akkurat, som jag istället tyckte påminde en del om Founders KBS. Det var fortfarande en helt underbar öl, men den nådde inte riktigt hela vägen fram, inte som 07:an gjorde.

Som sista öl för kvällen blev det dock en barley wine. Närmare bestämt J.W. Lee's Harvest Ale från 1999 (uppenbarligen var det även deras sista flaska av denna årgång). Jag har hört mycket om denna öl och även bartendern igår försäkrade oss om att den får Thomas Hardy's Ale att blekna i jämförelse (något jag såg fram emot då Thomas Hardy's Ale är en öl som ligger otroligt högt på min personliga lista). Den bärnstensfärgade vätskan som hälldes upp från flaskan doftade helt fantastiskt, torkad frukt och honung i massor! Dock blev jag onekligen aaaningen besviken på smaken som inte alls nådde upp i Thomas Hardy's Klass, inte i min mening iaf. Det som slog mig först var dess extremt framträdande sötma, vilket jag inte väntade mig i en 12 år gammal öl. Bakom sötmas doldes det dock en hel uppsjö av underbar vinös karaktär, tillsammas med härliga ek-aromer (dock tror jag inte den har fatlagrats).

Nej, kvällen var helt klart en höjdare med enbart öl i absolut världsklass och Akkurat måste vara en av mysigaste barerna jag har besökt!

1 kommentar:

  1. Anser att Harvest Ale helt klart nådde upp till en Hardy's (överträffar inte Hardy's däremot), dock var ju Harvest Ale lagrad ungefär 3 gånger längre än de Hardy's jag smakat. Hade önskat aningen mer maltig sötma och aningen mindre vanlig sötma i den, men helt klart fantastisk öl. Aningen mildare än Hardy's.

    Önskar att smaka en färskare Fou' Foune, det var tråkigt att fruktigheten saknades nästan helt.

    Kaggen var väldigt chokladig denna gång. Mer så än vad jag minns från den jag tidigare druckit. Underbart god, bättre än den bästa mörka chokladen jag smakat. Väldigt smakrik och oerhört välbalanserad.

    SvaraRadera