2011/04/30

Belgienresa och lite allt möjligt!

Oj... nu var det ett tag sedan jag la upp något på bloggen och en hel del har hänt sedan dess. Jag börjar med den renodlade ölresan till Belgien.

Den 18:e april anlände tre ölsugna killar till Bryssels flygplats redo att utforska Belgiens ölflora. Med bas i Bryssels red light district ger vi oss ut på härliga öläventyr. Eftermiddagen vi kom till Bryssel på blev lite av en besvikelse då en i sällskapet fick sina glasögon stulna. Kvällen blev dock bättre efter det med ett besök på Moeder Lambic och härliga Cantillon från cask och fat. Speciellt imponerad blev jag av Cantillons Faro (kort sagt, sötad geuze) som var helt fantastiskt god. Det roliga är dock att den inte tappas på flaska för export på grund explosionsrisk från flaskorna. Detta eftersom det tillsatta sockret äts upp av jästen i flaskan som i sin tur bildar en massa koldioxid. Men nog om det, ytterligare brygder som gjorde mig imponerad var Rosé de Gambrinus på cask och Fou' Foune från '09 (aprikooooooseeeeerrrr!).



Fastän dag ett var onekligen trevlig så toppades den av dag två som sparkades igång med ett besök på Cantillons bryggeri, något som var en riktig upplevelse. För ynka 6€ fick man fritt traska omkring i det 100 år gamla bryggeri som nästan helt och hållet har stannat i tiden. Efter promenaden genom bryggeriet så fick man dessutom sitta i deras impromtu bar och smaka på dels ett glas purfärsk geuze och dels ett glas purfärsk kriek eller framboos. Härlig förmiddag minst sagt. Eftermiddagen, däremot, dominerades av ölinköp lite här och där i Bryssel och diverse grymma brygder inhandlades.

Så är vi på dag tre! Denna dag lämnades Bryssel och vi begav oss mot Antwerpen och traskade omkring i den mysiga lilla stan för att avsluta på en av världens bästa barer, nämligen Kulminator. Deras öllista sägs vara en dröm för alla som vill dricka vintage öl, och visst, jag måste säga att listan är imponerande, dock inte lika imponerande som den var för kanske 5 år sedan. Många av de äldre ölen de "har" på listan överstrukna och således slut och väldigt många av deras äldre öl är också öl som har lagrats enbart för lagringens skull med smaken som sekundärt mål. Som exempel på detta såg jag en flaska Tuborg från 80-talet, knappast det man helst vill dricka. Med detta sagt så hittade jag allt ett par härliga brygder, bland annat De Struise Aardmonnik som var helt superb och därefter en lite kul smakning mellan en färsk och en 27 år gammal Chimay Blå tillsammans med ost och alfapet. Kvällen slutade dock lite abrupt när vi vägrades serveras öl från källaren av ägarens fru då hon uppenbarligen inte kunde hämta öl själv och ägaren var i en ölprovning vid ett bord intill oss. Lite irriterande med en sådan patetisk service, men det är inte som att jag inte hade blivit varnad på förhand. Skräckhistorier om kass service på Kulminator är knappast få. Ändock fick vi oss en grym kväll...

... och bättre blir det! Sista dagen bar det av för en heldag på den kända baren De Heeren van Liedekercke i den sketna lilla byn Liedekercke mitt ute i ingenstans. På detta lilla ställes uteservering spenderades nästan hela dagen med öl, kortspel och mera öl. Bland annat fick jag äntligen chansen att smaka Rodenbach Alexander, en öl som jag otroligt länge väntat på, och inte heller blev jag besviken. Ölen doftade likt en fruktig Utopias med en lätt underton av syrlighet, den bästa aromen på en öl jag någonsin stött på, helt löjligt fantastiskt. Smaken var det heller inget fel på, den smakade som en fruktig och lätt syrlig brittisk barley wine som har fått stå bortgömd i ett hörn någonstans i 15 år... jag ångrar mig fortfarande att jag inte hostade upp ena 35€ extra och köpte med mig en flaska hem, men aja. Även här köptes det lite öl att ta med, då såklart några av de bästa geuzena någonsin bryggda av Drie Fonteinen och Cantillon som dessutom enbart är tillgängliga på denna lilla restaurang. Har ännu inte fått chansen att provsmaka ölen, men oj vad jag längtar.

Och det var allt för Belgien, dagen efter tog vi oss nöjda till flygplatsen och åkte hem.

Utöver denna resa har det hänt en hel del annat sedan senaste gången. Dels har min ekonomi körts i botten på grund av tre internationella ölbyten (mer om det senare), nyfunna hål i tänderna (fyra månader efter att min gratis tandvård tog slut) och ett oväntat besök från Danmarks motsvarighet av Radiotjänst som ville att jag skulle betala medialicens. Irriterande, minst sagt. Därmed inte sagt att saker och ting är dåliga.

Som jag nämnde ovan så håller jag på och byter lite öl för tillfället och det första paketet öl trillade in igår. 12 sällsynta brygder direkt från staterna gör att jag faktiskt inte kan vara något annat än glad. Listan på ölen jag har fått kommer här:

Black Tuesday '10
Gratitude '06
Rare Bourbon County Brand Stout
Ivan the Terrible
Old Rasputin XII
Black Butte XX '08
Bourbonic Plague
Old Stock Ale Bourbon '09
Old Dominion Millenium '99
BA Wee Heavy
Sexual Chocolate
Mother of All Storms

Sedan som grädden på moset så har det dessutom blivit underbart väder som bara tigger om att grillen ska sättas igång.... aw yeah!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar