2010/09/12

Lite Bullshit

Blir både öl och annat idag, har nyligen bokat en resa!

I alla fall så är jag sjukt pepp på nästa månads Island-resa. En vecka i Reykjavik ska det bli med ett antal utflykter till gejsrar, varma källor och möjligen även glaciärer. Kommer bli ganska fantastiskt tro och hoppas jag. Det är komiskt att jag, som student, kan både ha råd med detta och dessutom spara över 1000 kronor i månaden, utan att så mycket som skära ner på en enda krona. Detta samtidigt som Sveriges studenter tigger om extra bidrag från alla håll och kanter. Visst, jag erkänner, jag tar fullt studielån, men det är ganska många som gör det. Oavsett vad finner jag det intressant.

Dock, häromdagen, under en alldeles fantastiskt kul kräftskiva, dracks en Cantillon Lou Pepe Geuze från 2003. En extremt komplex och alldeles underbar lambic. Jag är inte, som jag nämnde i förra blogginlägget, vidare kunnig om spontanjäst öl (som lambics är), men jag har smakat ett par och jag har märkt att det faktiskt är riktigt gott. Den här skulle vara särdeles god enligt min lokala ölhandlare, så jag korkade upp den efter ett mål kräftor och smakade på denna bubblande brygd. Det första som slog mig var hur svag syran i den var, den lät beskan krypa fram lite mera. Det blev en fin balans på det hela, ingen smak tog över för mycket och ingen försvann heller. En verklig höjdare var det.

Sedan tänker jag också införskaffa lite grejer till ölbryggning i dagarna som kommer. Ser sjukt fram emot att börja brygga min egen öl och se hur bra jag kan få den. Uppdaterar med fler detaljer när jag beställt mina grejor :)

Blir en liten bild på Isländsk natur denna gång för att bryta av ölbilderna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar