2012/01/31

Hemma från Barcelona!

Nu har jag i ett par dagar varit hemma från Barcelona, tillbaka i kalla Danmark där snö ligger på gatorna och inte alls bjuder på samma härliga 15 grader sol som jag hade vid medelhavet. Lika glad är jag för det dock, fastän jag början en ny kurs idag och dessvärre avslutar min ledighet.

Tänkte skriva ett par rader om hur Barcelona var. En stad jag inte har varit i förut men jag hört så extremt mycket bra om. Beröm som den fått med all rätt. Barcelona är en fantastisk stad, man känner verkligen medelhavsandan så fort man kommer dit. Den är också oerhört vacker med arkitektur som, i alla fall för mig, påminner extremt mycket om en blandning mellan Rom och Paris, med en del funky Gaudi-arkitektur inkastat mitt i det hela. Men arkitektur i all ära så är det faktiskt öl den här bloggen främst handlar om, så låt oss hoppa fram till det.

Jag besökte två ölbarer under min korta vistelse och drack ett par riktigt roliga katalanska mikrobrygder. Den första baren hette Ale & Hop och låg i gamla staden i det underbara området El Born (mysigaste området i Barca). En liten, anspråkslös håla, to be honest, med två bord och en bardisk, men med en riktigt mysig bartender, fem öl på fat och ett antal flaskor bakom disken. Över först en Sierra Nevada Celebration och därefter en Agullons Bruno så snackade jag och flickvännen ett tag med Pablo, bartendern, om lite allt möjligt inom den katalanska ölvärlden. Det visade sig också att han kommer ta sig till köpenhamn i maj för Copenhagen Beer Celebration... kommer bli kul att ses igen!

Det andra ölstället jag besökte var Cerveceria Jazz, en av de högst rankade ölställena i Barcelona enligt Ratebeer, med all rätt. Deras flaskutbud var decent, fatutbudet likaså, men storheten låg i de fantastiska hamburgarna som gjordes där. Det tog en liten stund att få in dem, men wow... underbara burgare. Indeed. På samma ställe smakade jag också lite mer från Agullons, kataloniens bästa bryggeri, bland annat den första spanska surölen (Agullons Setembre), som dessutom var helt galet fantastisk. Det jag under resan har smakat från Agullons gör mig bara glad och jag ser sjukt mycket fram emot att smaka lite mer, speciellt från framtida surölsprojekt.

Kort sagt gillade jag Barcelona skarpt... maten var underbar, staden var härlig och jag fick även min dos av bra öl. Vad kan man mer begära?

Jag på Cerveceria Jazz med en särdeles god Agullons Setembre i glaset :D

/Viktor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar