2011/12/18

Halvgammal Yeti

Hello!

Ikväll öppnade jag en flaska Great Divide Yeti Imperial Stout från när den började säljas på Systemet, förra året någonting (den är åtminstone bryggd i september 2010, och det är det viktiga). Jag älskar de olika lagrade varianterna av Yetin; Oak Aged, Chocolate och Espresso, men har inte varit lika förtjust i den vanliga versionen. Jag tycker att den är alltför mycket av en käftsmäll, den är ganska brutal och är helt enkelt lite väl mycket. De som tycker att jag är en mes får tycka det helt enkelt. Men, de enda öl jag smakat som varit mer overpowering (på ett dåligt sätt) är två av Mikkeller: Mandeøl och färsk Black (). De har också haft samma stenhårt brända riv, såpass att jag hört Black beskrivas (väldigt träffande) med ord som "brinnande bildäck", och jag tycker att Yetin har något av detta i sig.

Men, det är också så att Mikkeller's Black är otroligt nice och mjuk som ett bra barley wine när den fått lite tid på sig, exempelvis tre års lagring i flaskan eller så, det har jag skrivit om här. Därför, och för att de eklagrade versionerna är så bra, gissade jag att även en Yeti skulle bli klart lättare att närma sig med lite tid. Flaskan jag öppnade var alltså 15 månader gammal — och det hade gett resultat!
Den hade inte förlorat något av sin smakrikedom, men smakerna var mycket mer balanserade ikväll. Maltigheten började bli snällare, inte lika stort fokus på det brända utan en godare rostad smak, och humlen hade börjat vika undan och lugna sig något. Den här ölen hade passat väldigt bra till choklad, tyvärr hade jag ingen tillgänglig. Och plötsligt hade ölen en väldigt mysig doft, den luktade ganska mycket kaffe och bra stout, när den var färsk tyckte jag bara att den doftade skarpt och obehagligt. Jag var mycket nöjd, det blir till att köpa ett antal flaskor till och spara till nästa jul!

P.S. Det lustiga är att ölen har ett bäst före-datum i september 2011 (ett år efter bryggdatum). Hur de kan sätta ett sådant datum på hantverksmässigt gjord öl, särskilt en öl som den här, är mer än jag begriper... Men, det passar bra eftersom jag kommer använda det som ett "bäst efter-datum", drickes ej tidigare än ett år efter bryggning!

/Martin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar